Soms zou je het bijna vergeten. Terwijl Xiaomi, OnePlus, Huawei, Haier en andere Chinezen keihard vechten om de Nederlandse en Europese smartphonemarkt, kruipt het eveneens Chinese Hisense vanuit een andere hoek de Nederlandse huizen in.
Het merk startte vorig jaar onverwacht met de verkoop van witgoed in Nederland en voegde al snel de eerste smartphones toe, maar toen was al duidelijk dat we meer mochten verwachten. Hisense is in China een enorm bedrijf met een enorm breed portfolio aan elektronica. In de Chinese markt is het één van de lokale A merken.
Dit jaar komt Hisense ook met haar TV’s naar Nederland en dan wordt het oppassen geblazen. Al jaren zijn we bij de IFA onder de indruk van wat het bedrijf qua TV’s weet te presenteren. Schrijven doen we er vrijwel niet over omdat de modellen hier gewoonweg niet verkrijgbaar waren. Maar dit gaat nu veranderen.
Hisense start met de verkoop van de afgebeelde N6800/NL ULED TV. Een 4K TV in de maten 50”, 55” en 65”. Met name het bovenste deel van de TV is flinterdun. Over de prijsstelling heeft distributeur Quantis nog niets gecommuniceerd.
Of Hisense, net als de andere Chinezen, de markt gaat proberen te winnen met agressieve prijzen is nog onbekend. Qua smartphones heeft het bedrijf nog weinig zichtbaarheid en marktaandeel weten te genereren in onze markt. Het moment waarop de verkoop begint is wel goed getimed, bij aanvang van het WK in Rusland. Hoewel onze ‘oranje miljonairs’ wederom thuis op de bank zitten, is HiSense één van de grote sponsoren achter het WK waardoor het relatief veel zichtbaarheid krijgt. Traditioneel zijn het EK en WK momenten waarop veel Nederlanders nog even een nieuwe TV kopen… maar de afwezigheid van oranje kan ook daar haar tol eisen.