Van een auto bezitten naar een auto gebruiken. Mensen die leasen zijn het al wel een beetje gewend. In steden met weinig parkeerfaciliteiten is het zelfs enorm handig om geen eigen auto te hebben. Drie grote fabrikanten komen nu met eigen initiatieven.
Er zijn in Nederland inmiddels aardig wat car sharing partijen aan het werk waarvan Greenwheels de bekendste is. De grote fabrikanten van auto’s voorzien dat car sharing de productieaantallen van auto’s weleens omlaag zou kunnen brengen. Reden voor de conglomeraten om zelf een stevige grip op de car sharing market te krijgen.
Volvo M
Zo lanceert Volvo een nieuw bedrijf genaamd M. M is gericht op de car sharing markt vanuit het perspectief van de gebruiker. M lijkt een platform te worden dat kan voorspellen waar car sharing auto’s op welk moment nodig zijn. Zo kan beter worden ingespeeld op de behoeften van drukke gebieden en zal een car sharing dienst je in theorie minder meters laten lopen voor een beschikbare auto. De vraag is nog wel hoe dergelijke diensten zorgen dat auto’s in bepaalde hoeveelheden op bepaalde plekken aanwezig zijn. Dat kost immers geld terwijl er geen vergoeding hoeft te worden betaald over de meters die jij moet lopen.
Volkswagen
Ondertussen wil Volkswagen komend jaar in Duitsland elektrische auto’s gaan inzetten binnen haar WE car sharing bedrijf. In 2020 is VW van plan de elektrische auto’s ook in Noord-Amerika en Europese steden aan te gaan bieden.
In september start Renault met het verhuren van haar elektrische auto’s in Parijs. Andere steden die zijn aangesloten bij de C40 zouden snel moeten volgen. Renault heeft al langer een car-sharing bedrijf in Frankrijk. Daarnaast verhuurt het op kleine schaal al elektrische voertuigen in Madrid.