Ze kwamen, ze zagen en ze veroverden. Het is Huawei gelukt om de nieuwe nummer twee smartphonemaker ter wereld te worden. Daarmee stoten de Chinezen Apple naar een derde plek.
De prestaties van Huawei als op één na grootste leverancier van smartphones wereldwijd zal niet onopgemerkt gaan. Huawei vocht zichzelf de markt in door ultragoedkope Android smartphones te leveren en langzaam de prijs op te voeren naar een premium segment. Het merk maakte voor de consument dezelfde transformatie door. Van prijsvechter naar AAA merk dat nu goed is voor 54,2 miljoen verkochte smartphones in alleen al het tweede kwartaal van 2018.
Samsung bleef in het kwartaal de grootste met 71,5 miljoen smartphones, maar voelt dat de markt krimpt. Tegelijkertijd heeft Apple 41,3 miljoen iPhones weten te verkopen. Daarmee is de afstand tussen de top drie spelers behoorlijk groot geworden.
Ondertussen beginnen verschillende andere Chinese merken met dezelfde route. Nokia heeft door haar merkbekendheid al een flink aandeel verworven terwijl Xiaomi, Oppo en HiSense de markt in komen.