Vandaag is er heel wat commotie. De consumentenbond heeft klachten verzameld over het verdwijnen van apps op Smart TV’s en hoopt de fabrikanten zo ter verantwoording te roepen… maar waarom is dat niet helemaal terecht?
De klacht
De consumentenbond verzamelde afgelopen zes maanden 300 klachten over apps die verdwenen van Smart TV’s. Het gros van de klachten ging uiteraard over de grootste verkoper; Samsung. Het lijken met name apps als die van de NPO te zijn die enorm worden gemist. Eerlijk is eerlijk, die zouden wij ook enorm missen.
De fabrikant en het platform
Maar laten we beginnen bij de oorsprong. Bij de Smart TV. Die wordt ontwikkeld door een Samsung, Philips, Sony of ander merk. De fabrikant ontwikkelt de TV en levert daar ook een smart platform op. Samsung gebruikt haar eigen Tizen, LG gebruikt WebOS, Philips, Sony en anderen gebruiken Android TV en dan zijn er nog wat systemen in omloop. Het landschap is dus behoorlijk gefragmenteerd en voor ieder systeem moet een andere app worden onderhouden.
Naast dat de fabrikant de hardware en het platform levert, maakt de fabrikant zelf ook vaak nog een aantal apps. Belangrijke apps om basisfuncties van de TV aan te sturen, apps om video’s van USB sticks af te spelen etc. Soms maken fabrikanten ook op eigen houtje apps die er anders niet zouden zijn. Zo was Philips zelf bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de YouTube app op de eerste smart TV’s omdat YouTube die zelf niet wilde maken.
De bron van de app
Door de band genomen, is de gemiddelde app echter niet van de fabrikant. Netflix onderhoudt doorgaans haar eigen apps. Net als vele andere grote spelers en dus ook de NPO. De bedrijven maken zelf een economische afweging om te bepalen voor welke platformen ze de apps gaan ontwikkelen en voor welke specifieke TV modellen ze deze uitbrengen. Ja, ook dat laatste maakt nog verschil.
Wanneer TV’s verouderen, worden die beslissingen ook gemaakt door de app ontwikkelaars. Terwijl een streaming platform ontwikkeld, moet de app steeds worden aangepast en dat kost gewoon geld.
De consumentenbond eist 6 jaar ondersteuning
En dit is precies wat de claim van de consumentenbond raar maakt. De consumentenbond eist dat fabrikanten zorgen dat apps minimaal 6 jaar beschikbaar blijven op Smart TV’s. Maar de fabrikant heeft totaal geen invloed op het beslissingsproces van de app maker. En zelfs als dat wel zo was, dan niet met de economische staat van de app maker.
Stel, er is een hele leuke streaming app genaamd Knippr. En de dienst houdt er na ruim een jaar mee op omdat er te weinig kijkers zijn. Moet een Samsung of Philips de app dan nog vijf jaar op de TV houden? De app kan niet eens meer functioneren omdat de streams er niet zijn.
Hoewel de consumentenbond heel veel goed werk verricht, verwachten we niet dat de claim van zes jaar ooit haalbaar zal zijn, tenzij het om de apps van de fabrikant zelf gaat.