Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Onderzoek: Multimedia nu en in de Toekomst

Vandaag presenteerde UPC haar onderzoek “Multimedia in het huishouden van de 21e eeuw”. 120 abonnees van UPC mochten over een periode van drie weken van gedachten wisselen over hoe de huidige mediaconsumptie is ten opzichte van de afgelopen jaren en wat men verwacht voor de toekomst.

De Huidige Mediaconsumptie

Uit het onderzoek komt naar voren dat de Nederlander steeds meer multimedia apparaten in huis heeft. Verouderde apparaten worden zelden weggegooid, maar gedegradeerd naar andere ruimtes in huis. Verder is het smartphonegebruik tijdens het TV kijken in opmars. De smartphone wordt voornamelijk in saaie momenten en tijdens reclames gebruikt.

Natuurlijk kijkt UPC ook naar het TV gebruik. Het gevecht om de afstandsbediening lijkt tot het verleden te behoren nu men gebruik maakt van opnemen, pauzeren en het on-demand aanbod. Wel willen de gebruikers één afstandsbediening voor alle apparatuur in één ruimte. Daarnaast is het TV kijken in het weekend meer een sociale gelegenheid dan doordeweeks.

De Toekomstige Mediaconsumptie

De TV in de woonkamer blijft een centrale mediarol spelen en zal meer een alleskunner worden. Daarnaast zal er verder personalisatie plaatsvinden waardoor individuele voorkeuren mogelijk worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.