Contra Anniversary Edition
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Contra Anniversary Collection

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Heel veel games
  • Ook de 2 arcade releases
  • Goede emulatie
  • Veel extra informatie
  • Japanse versies

THE BAD

  • Contra heeft wel een heel hoge moeilijkheidsgraad

Na de Konami Arcade Anniversary Collection en de Castlevania Arcade Collection, is het nu de beurt aan Contra. Contra is al jaren de tegenhanger van het eveneens bekende Metal Slug. Waar Metal Slug vooral een super deformed tekenstijl er op nahield, was Contra realistischer getekend.

Contra Anniversary Edition

Contra Arcade klassiekers

Contra 1987

De eerste Contra speelt zich af in 2633. De aarde wordt aangevallen door een leger uit de ruimte. Red Falcon heten de buitenaardse indringers. Het elite commando Contra wordt ingezet om deze ruimtegekkies van de aarde te knallen voor ze de mensheid uitroeien. Nouja, eigenlijk komt het compleet neer op de Contra commando’s Bill en Lance.

De arcade versie van de game boot als een echte arcade rom. Konami maakt voor deze titels zeer waarschijnlijk gebruik van emolators. Je krijgt dus keurig een hardwaretest voor de game start. Net als vroeger. Wel kun je tegenwoordig je voortgang opslaan. En natuurlijk oneindig muntjes dumpen om met vrijwel ongelimiteerde levens eindelijk het einde van de arcade game te kunnen bereiken. Konami experimenteert duidelijk met de hardware en zet veel betere graphics neer dan op de 8-bit generatie mogelijk is. Ook wordt al volop geëxperimenteerd met verschillende perspectieven. Hierdoor krijg je het idee echt al door gangen te lopen, in 3D perspectief.

Super Contra 1988

Bill en Lance zijn terug. Net als het leger van Red Falcon. Een jaar na de gebeurtenissen van Contra, land het buitenaardse leger opnieuw. Ditmaal is Zuid-Amerika het slachtveld. De speler mag opnieuw aan de slag om ruimtekontjes te schoppen.

Ook hier gaan de grafische experimenten door en lijkt Konami haar best te doen grenzen te verleggen. Zo krijg je in deze game onder anderen levels met een top-down view zoals we deze later in de Metal Gear series terugzagen.

8-Bit

Contra (NES) 1988

In hetzelfde jaar dat Super Contra in de arcade verschijnt, verschijnt het originele Contra op de NES. Konami heeft de nodige wijzigingen moeten aanbrengen om de game op deze 8-bit hardware te laten draaien. De kleuren zijn veel contrastrijker terwijl er veel minder details in de game zitten. De NES hardware is simpelweg minder krachtig. Toch zal de gamer ervaren dat deze Contra een stuk pittiger is om te spelen dan de Arcade versie.

Super C (NES) 1990

In Super C, wat eigenlijk Super Contra is, zien we hoe Konami al veel beter weet hoe de NES hardware in elkaar steekt. Grafisch is het een enorme opsteker terwijl de gamplay zeer soepel blijft. Toch speelt deze game veel meer als de arcade titels. Het tempo ligt echt hoog.

16-Bit

Contra III: The Alien Wars (SNES)

Met Contra III: The Alien Wars zien we hoe de contra games ook in de huiskamer echt mooi worden. We zien ook een grafische stijl die iets meer lijkt op wat we inmiddels van SNK’s Mtal Slug gewend zijn. Ook is er al meer ruimte voor humor in deze titel. Het verhaal zelf speelt een half jaar na de invasie in Super Contra of Super C. Inmiddels heeft de Red Falcon er voor gekozen om echt alles op aarde af te sturen. De game is dan ook enorm chaotisch. Net wat de Contra fan nodig heeft 😉

 

Contra Hard Corps (Genesis)

Het is kerstavond, vijf jaar nadat de Red Falcon voor het laatst gezien is op aarde. En ze zijn weet terug… Nee, de verhaallijn is nog steeds totaal niet relevant in de series, maar wat maakt het uit. Wij willen knallen.

In deze titel krijg je ineens vier karakters om uit te kiezen. Opvallend is het laatste karakter. Een robot die overeenkomsten vertoont met Probotector. Zonder twijfel is dit de snelste titel in de hele series. Er wordt niet heel fel geschoten, maar zelfs zonder turbo, komen de tegenstanders enorm snel op je af. Gelukkig beweet je zelf ook snel.

Probotector (Mega Drive)

Probotector was een aangepaste Contra Hard Corps voor de wereldwijde markt. Eigenlijk zijn Bill en Lance vervangen voor robots. Het hond achtige karakter heeft een metalen vacht gekregen en de robot uit Contra Hard Corps is gebleven. Het verhaal gaat dat de mensheid robots heeft ontwikkeld om zichzelf te beschermen, de Probotectors. Op een dag wordt het systeem gehackt en keren de robots zich tegen de stad die ze moeten beschermen. En als robot ga jij de strijd met deze gehackte robtos aan.

Super Probotector: Alien Rebels (SNES)

Super Probotector: Alien Rebels is de wereldwijde naam voor Contra III: The Alien Wars. Nu met de robot Probotector in de hoofdrol. Ook hier meer aandacht voor het verhaal en de snellere, chaotische gameplay. Wel merk je dat deze titel op de SNES iets langzamer draait dan het origineel op de Genesis.

Wat opvalt is dat het verhaal niet echt aansluit op de eerste Probotector. In die zijn dat er nu aliens “terug” zijn die je moet bevechten. What gives… we willen knallen!

Handheld

Operation C (GameBoy)

Konami bracht aardig wat Contra en Probotector titels naar de GameBoy, maar alleen Operation C werd opgenomen in deze collectie. Als kleine jongen speelde ik deze titel ook, hier in Nederland. Maar niet onder de naam Operation C. Hier in Nederland kocht ik Probotector. Op de karakters na, zijn de levels zover ik kan zien, gelijk gebleven. De level opbouw is wel compleet anders ten opzichte van de titels op de grote consoles. Persoonlijk vind ik dit één van de betere Contra titels.

Bonus Book

In het bonus book krijg je vooral meer achtergronden over de series. Iets dat voor mij als fan van deze serie erg leuk is. Zo kom je meer te weten over hoe deze games in de 80’s en 90’s in elkaar werden gezet.

Bonus Bonus JP Versions

Konami gaat met deze Contra collectie verder dan met de Castlevania collectie door ook de originele Japanse games erbij te doen. Dit kan doordat je bij Contra niet echt afhankelijk bent van geschreven teksten. Konami daagt je uit om de verschillen tussen de Japanse en de wereldwijde releases te ervaren. Je krijgt de volgende titels;

Contra (Arcade 1987), Super Contra: Alien no Gyakushu (Arcade 1988), Contra (Famicon 1988), Super Contra (Famicon 1990), Contra Spirits (Super Famicon 1992), Contra (GameBoy 1991) en Contra: The Hard Corps (Mega Drive 1994).

Overigens staat de Japanse Contra versie van de Famicon op de Nintendo Switch tussen de wereldwijde releases.

Algemene ervaring

Het is duidelijk dat Konami sterk leunt op emulators voor deze titels. En dat is prima. Zo benaderen ze de originele belevingen zo nauwkeurig mogelijk. Wel zit je hierdoor soms op bijzonder kleine schermpjes te spelen. Tsjah, dat hoort er gewoon bij. Wel is het heel fijn dat je games nu kunt opslaan. Als je lekker ver bent, kun je gewoon door.

Conclusie: Contra Anniversary Collection

Met de Contra Anniversary Collection krijg je een heerlijke set arcade games. Want zelfs de 8-bit en 16-bit versies van deze games spelen lekker weg. Ook maakt Konami ons hiermee alvast lekker voor een nieuwe Contra die eraan komt. Maar ik geef toe dat die er wel heel anders uitziet dan wat we eigenlijk gewend zijn. Hoe vet was het geweest als Konami de originele games met de huidige grafische kwaliteit van de consoles terugbracht. Gewoon als platformers… ja, deze contra’s zijn in ieder geval geslaagd. Ik ga nog even knallen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.