Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: TomTom Go Premium X nog steeds de beste navigatie ervaring

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Erg goed display
  • Systeem werkt erg logisch
  • Goede uitleg bij routes
  • Veel inzichten onderweg
  • Snelle meldingen van files en flitsers

THE BAD

  • Spraakondersteuning is goed, maar mag naar een hoger niveau.

TomTom heeft te lijden onder de gratis navigatie van Google Maps. Maar wie de TomTom Go Premium X ervaren heeft, snapt dat zo’n ervaring best geld mag kosten.

Unboxing

We ontvingen de TomTom Go Premium X. Deze uitvoering is, op de verpakking en accessoires na, gelijk aan de reguliere TomTom Go Premium. De verpakking van onze limited edition bevat luxere accessoires, waaronder een etui om het systeem in op te bergen. Zie de video review voor de volledige unboxing.

https://www.facebook.com/GadgetGear.nl/videos/848890232162044/

Design

De nieuwe TomTom Go Premium X valt meteen op door haar goudkleurige randje. Even iets heel anders dan wat we de laatste jaren hebben gezien. Niet alleen bij TomTom, maar bij iedereen. Lekker gewaagd en het went verrassend snel.

Handig is dat TomTom opnieuw voor haar magnetische houder heeft gekozen. Hierdoor kun je hem gemakkelijk plaatsen, maar ook gemakkelijk en snel van de houder pakken.

In dit model, brengt TomTom alleen een 6 inch versie. In onze Toyota Aygo zitten we relatief dicht op het raam. Dan is 6 inch toch wel heel groot. In onze Toyota Prius loopt het raam verder door naar voren. Daar is 6 inch prima. Sterker nog, pak ik een 5 inch TomTom, ervaar ik dat echt als klein.

Eigen mobiele verbinding

Ik zweer er al jaren bij, navigatiesystemen met een eigen mobiele verbinding. Daar hoef je bij TomTom geen abonnement voor af te sluiten. Jouw datakosten, zolang je het systeem gebruikt, zijn gedekt in de aankoopprijs. Waar ter wereld je het systeem ook gebruikt.

Wanneer je al een unlimited data abonnement hebt, klinkt het niet zo hard nodig. Snap ik. Maar een dataverbinding is veel sneller direct opgezet dan wanneer je eerst een hotspot op je smartphone open moet zetten. Dit stukje comfort is het geld meer dan waard.

TomTom doet enorm veel via de dataverbinding. Zo meet TomTom natuurlijk waar jij rijdt. Deze data wordt gebruikt om onder anderen files te meten. Daar werkt iedere TomTom rijder netjes aan mee. Hoe meer van deze kastjes op de weg, hoe nauwkeuriger die metingen worden. En tot nu toe ben ik niet teleurgesteld in de precisie. Zegt TomTom dat er een file aan komt, staat die er doorgaans ook echt.

Hetzelfde gaat ook op voor flitsers. Ziet een TomTom rijder een mobiele flitser, kan dit snel worden doorgegeven. TomTom rijders die de flitser passeren krijgen de vraag of de flitser er nog is. Wordt er op nee gedrukt, verdwijnt deze uit het overzicht. Een mooi stukje sociaal gebruik naar elkaar toe.

Vroeger moest je voor flitsers een abonnement afnemen. Tegenwoordig is deze dienst gratis op deze navigatiesystemen.

Draadloze updates

Sinds de afgelopen generatie, hoef je jouw TomTom niet langer via een computer te updaten. Geen geklooi meer met downloads voor jouw PC of Mac. WiFi is voldoende. Ja, hier zit een stukje besparing. TomTom zou in theorie de vele GB’s aan data voor nieuwe kaarten over haar dataverbinding naar binnen kunnen trekken, maar er moet nog wel geld worden verdiend. Voor kaarten moet je dus een eigen WiFi netwerk gebruiken. Prima.

In tegenstelling tot navigatiesystemen die vast in de auto zitten, hoef je bij TomTom niet meer te betalen voor nieuwe kaarten. Deze krijg je gratis zolang je het systeem gebruikt.

Vind mijn auto en last mile navigatie

TomTom weet inmiddels ook dat jouw route niet stopt waar jouw auto staat. Misschien niet eens op die plek start. Met de TomTom app kun je inloggen op jouw TomTom MyDrive account. Met de app kun je precies zien waar jouw auto staat en een looproute uitzetten. Andersom kun je ook de laatste meters naar jouw afspraak zien in de app. Handig!

TomTom MyDrive

TomTom MyDrive heeft nog veel meer te bieden. Via de website van MyDrive kun je routes alvast plannen, om deze daarna naar jouw navigatiesysteem te sturen. Wel is het zo dat als je meerdere systemen op één account hebt (lees: gezin met meerdere auto’s), je niet altijd weet wel systeem de route zal ontvangen.

Handsfree bellen

Met de TomTom Go Premium X heb je geen excuus meer om met je telefoon aan het oor te rijden. De microfoon en speakers kunnen gebruikt worden om gesprekken te voeren. Handig, hoef je verder niets meer in te bouwen. De kwaliteit van de speakers en microfoon zijn bovendien erg goed.

Wanneer jouw smartphone is gekoppeld, kun je ook berichten laten aflezen door de stem van TomTom Go Premium X. Handig!

De gebruikservaring

Het mag gezegd worden, navigeren met TomTom is nog steeds navigeren met precisie en overzicht. Met name dat laatste is belangrijk. Hang ik Google Maps naast dit systeem, geeft TomTom me veel meer overzicht op mijn route. Heerlijk!

De stemmen van TomTom zijn helder en duidelijk. Straten worden, ook bij lastige klanken, doorgaans goed uitgesproken. Waar ik echt gek op ben, is de stembesturing. Helaas is er nog geen ondersteuning voor natuurlijke uitspraak zoals we deze kennen van Alexa en Google Assistent. Maar ken je de zinnetjes, kom je heel ver. Sterker nog, ik raak de TomTom alleen aan wanneer ik een update binnen moet halen, of naar het buitenland navigeer.

Adressen worden ook goed overgenomen wanneer je deze uitspreekt. Wel moet je voorkomen dat andere mensen in de auto praten terwijl jij je conversatie met TomTom voert. Dan kan TomTom je niet goed verstaan.

Onderweg geniet ik van de informatie die ik binnenkrijg. Soms kloppen de snelheden alleen niet. Sinds de invoering van de 130KM wegen, bevat TomTom her en der nog wat verouderde data. Net even jammer. Files, flitsers, omleidingen en benzinepompen worden duidelijk in de route gezet. Nee, je wilt niet meer terug.

TomTom Go Premium X en het smart home

Vanuit jouw navigatiesysteem jouw smart home aansturen? Ja, het kan met TomTom. Ik geef toe, ik was ook verbaasd, maar het is heel slim gedaan. Zo kan IFTTT adressen van nieuwe Google contacten bijvoorbeeld automatisch toevoegen aan het adressenboek van het navigatiesysteem.

Je kunt Google Assistant vragen om een locatie naar het systeem te sturen, maar ook notificaties en andere acties opstarten wanneer je in de buurt van jouw huis komt. Denk aan het aanzetten van de verwarming. Of juist het afzetten wanneer je wegrijdt. Je kunt zelfs op basis van een afspraak in Google kalender een route naar TomTom versturen. TomTom met IFTTT is gewoon enorm tof!

Verschil TomTom Go Premium en TomTom Go Premium X

Het verschil tussen deze twee uitvoeringen is niet heel groot. Dat wil zetten, de TomTom Go Premium X krijgt een goudkleurige rand en premium accessoires. De TomTom Go Premium heeft de bekende, grijze rand en komt met de standaard TomTom accessoires. Bovendien is de Premium X versie alleen in 6 inch verkrijgbaar terwijl het standaard model ook in 5 inch verkrijgbaar is.

Conclusie: TomTom Go Premium X

Ieder jaar ben ik eigenlijk bang dat het erop zit. Dat TomTom stopt met de ontwikkeling van haar navigatiesystemen. Ja, het bedrijf heeft het zwaar onder de apps voor smartphones. En als je in het verleden een budget TomTom hebt gebruikt, snap ik dat Google Maps een heel sterk alternatief is. Maar tegen de vlaggenschip navigatiesystemen van TomTom, kan Google toch echt nog niet op. TomTom blijft de baas op het asfalt.

TomTom Go Premium X kopen


→ Check de laagste prijs bij Bol.com
→ Check de laagste prijs bij CoolBlue.nl

12 reacties

  1. Ik zou eigenlijk graag willen weten hoe het navigatiesysteem bevestigd wordt. Ik bedoel : ik weet dat het magnetisch is, maar er moet toch ergens ook een metalen schijfje in de auto bevestigd worden waarop het navigatiesysteem dan bevestigd wordt en het gaat precies over dat schijfje.
    Stom argument, maar mijn vrouw heeft er een hekel aan om iets vast te kleven in de auto, en mijn dashbord is niet mooi rechtlijnig, trouwens ook niet magnetisch natuurlijk.. Op de ruit kleven wil ik dan weer niet, trouwens die is ook niet magnetisch … Bestaan daar echte oplossingen voor ? En dan bedoel ik niet iets dat je moet vastklikken in een ventilatieopening of iets dergelijks.
    Ik persoonlijk zou aan niets kunnen denken, maar wie weet ?
    Dank je wel

    1. Met de zuignap op de ruit is toch een goed alternatief.
      Ik heb ook van die ronde zwart plastic schijven bij TomTom gekocht met plakstrip aan onderkant, en die heb ik op mijn dashboard geplakt, werkt ook (met de zuignap).
      Die zak met rijst erin is niks.

    2. De Beanbag van tomtom is een goede oplossing. Ik gebruik het ook en ben er zeer tevreden van. Ik heb dezelfde problemen als jijzelf 😉

  2. Het is een perfect navigatiesysteem, duidelijk en overzichtelijk.
    Alleen ondervind ik bij het updaten van gegevens steeds de melding “OEPS ER IS EEN FOUT OPGETREDEN, PROBEER HET LATER NOG EENS ” als ik de tomtom dan weer uitschakel en opnieuw opstart dan gaat hij even verder met downladen dit moet ik een keer of 3 doen voor alles weer is bijgewerkt.

  3. Ooit een tomtom Premium aangeschaft, maar dat ding werkte totaal niet, is voorzien van een ingebouwde SIM kaart, maar dat ding gaf alleen verkeersinformatie als er wifi was, of als je dan wel via je SIM kaart verkeersinfo kreeg (dus via gprs wat de bedoeling is van die SIM kaart) en dat ding detecteerde ergens een wifi net dan was het gedaan hij gebruikte die wifi en eens uit bereik van die wifi gedaan hij ging dus niet over naar de SIM kaart, na heel veel nutteloos heen en weer gemail met een nutteloze (ooit anders) helpdesk toestel teruggestuurd, het was volgens één van de operatoren een gekend probleem in België, gingen contact opnemen met me, nooit meer iets van gehoord, nu toestel teruggestuurd geld terug en weer mijn oude Tomtom 6000. Tomtom wilt niets meer verkopen zo simpel ishet

  4. Is idd de logica zelf maar vrouwen en logica…
    Voor bevestiging op de ruit staat die iets te ver denk ik, tenzij je steeds omhoog kijkt. ☹️ 7-8 ” zou lukken, voor 6″ wordt het moeilijk leesbaar. Neem daar nog het niet-reflecterend scherm bij en dan is het helemaal noppes.
    Die zak rijst moet ik ook niet hebben. Ik heb bij een vriend ooit het fantastische effect gezien. ☹️

  5. ik heb de mijne nu ruim 1 jaar, nadat de vorige 2 na inbraken waren gestolen, z.g. nieuw in de doos, maar er stonden al routen op aangegeven in Duitsland, kon niet volgens de Tom Tom hulpdienst, er werden alleen nieuwe apparaten verkocht, schoongemaakt en opnieuw begonnen, wat is dat ding langzaam, is onderweg gewoon helemaal de weg kwijt en start dan opnieuw op, in de tussentijd ben ik de weg kwijt, updates via wifi, duurt uren en dan nog steeds de vraag U MOET EEN KAART DOWNLODEN, iedere keer na een download werken de flitsers niet meer, volgens mij is Tom Tom zelf de weg kwijt, in mijn auto zit standaard Tom Tom navigatie, inmiddels is kaart 1090 uit maar als ik wil uploaden kom ik niet verder dan kaart 1075, te triest voor woorden, ik ga snel terug naar Carmin.

  6. Dan valt het toch tegen dat de computerstemmen bij mij al een jaar niet meer werken. Heb dit al meermaals doorgegeven aan Tomtom maar ofwel zijn ze onbekwaam of doen ze gewoon niks. Op het tomtom forum vind je daar herhaalde berichten over. Is gebeurd na een verplichte systeemupdate. De opgenomen stemmen werken wel nog.

  7. Hoe kan ik op mijn TomTom premium x een route via de snelweg uitzetten, nu gaat alles via binnenwegen. M.a.w. Hoe moeten de schuifjes staan zodat hij over de snelweg gaat.

    1. Die van ons is een tijdje geleden gesneuveld, dus dat kunnen we je helaas niet vertellen. Je zal even contact moeten leggen met TomTom. Ik weet dat het inderdaad ergens een optie is voor meer toeristische ritten of iets in die richting.

  8. Na 4 keer een reset gedaan te hebben op aanraden van de helpdesk van TomTom heb ik de moed maar opgegeven. Het apparaat blijft het weigeren om contact te maken met een satelliet. Ik heb met eerdere modellen van TomTom geen problemen gehad dan behalve dat de geheugens te klein waren waardoor ze niet meer geüpdate konden worden maar heb nu een Go Premium X en heb nog nooit zulke bagger gehad dan dit apparaat. Voor mij nooit meer een TomTom. Nu blijk ik een refurbished model te hebben en heb dus ruim € 200 over de balk gesmeten. Het apparaat functioneert totaal niet. Thuis kan ik het met mijn telefoon programmeren en dan geeft het aan dat ik op een bepaald tijdstip op mijn bestemming zal arriveren. Maar zodra ik hem in de auto zet weigert het kreng in alle talen en vormen. Ook nadat ik hem opnieuw geprogrammeerd heb. Ik ben volkomen genezen van TomTom en ga wel naar een ander merk zoeken. Waarschijnlijk een Garmin.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.