YouTube Kids logo
Foto van Dennis van Dijk
Dennis van Dijk

Nieuwe regels maken YouTube minder interessant voor vloggers

Kids zijn gek op vloggers, en vloggers zijn gek op centjes. En als de centjes in gevaar komen… maakt een complete beroepsgroep zich zorgen. Na een boete van $170 miljoen in de VS, trekt de videodienst van Google de teugels aan.

Ook wij bij GadgetGear merken het. Bij iedere video moeten we nu aangeven of deze geschikt is voor kinderen of juist helemaal niet. In dat laatste geval krijgen kinderen de video’s niet meer te zien.

Wanneer een video echt gemaakt is voor kinderen, verandert er nog meer. Zo is het dan niet meer mogelijk om op de video te reageren. Dit om te voorkomen dat kinderen ongepaste reacties lezen. Immers zijn vloggers doorgaans heel goed in het live zetten van video’s, maar vaak wat minder goed in het bijhouden van alle onzin eronder. Bij GG ontvangen we niet heel veel reacties, maar ook wij zijn niet heel actief in het onderhouden van die reacties.

Iets anders dat veranderd bij video’s voor kinderen, is de reclame die er voor en tijdens de video te zien is. Deze wordt niet langer gepersonaliseerd. Kids zullen hierdoor minder snel klikken en daarmee verdampt mogelijk een deel van de omzet die vloggers per video scoren.

Wij vroegen WEB WINGMEN expert Arjan om een reactie op deze veranderingen bij YouTube.

“Natuurlijk gaat dit pijn doen. Zeker voor Nederlandstalige vloggers. Die hebben al een veel kleinere fanbase dan vloggers die Engelse video’s produceren” zegt Arjan Olsder, website consultant bij WEB WINGMEN. “Als vader van twee jongen kinderen juich ik deze wijziging toe. Ook omdat sluikreclame niet wordt herkend door kinderen. Vanuit een business perspective snap ik de onvrede ook. We zien wel mogelijkheden voor vloggers gericht op kinderen, maar ze zullen zich moeten aanpassen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.