Foto van Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

Safari luidt het einde van de tracking cookies in

Apple werkt er hard aan de privacy van haar gebruikers beter te beschermen, tegen het lekken van privégegevens naar andere partijen. Daarom heeft het bedrijf haar Intelligent Tracking Prevention (ITP) verbeterd.

De nieuwe ITP is onderdeel van macOS (Catalina / Mojave / High Sierra), iOS 13.4 en iPadOS 13.4. Na de laatste update, worden cookies van derden standaard geblokkeerd.

We vroegen Arjan Olsder, website adviseur bij WEB WINGMEN, om zijn visie.

“Met deze stap maakt Apple effectief een einde aan retargeting van haar gebruikers.” zegt Arjan Olsder van WEB WINGMEN. “We verwachten de komende tijd dat ook andere browsers de ondersteuning van third party cookies, waar tracking cookies onder vallen, sterk zullen beperken. Dit heeft impact op diensten als Google Analytics die met zo’n third party cookie werken. Met een groep Nederlanders ONTWIKKELEN WE MOMENTEEL EEN ALTERNATIEF dat wel de privacy van de bezoeker garandeert, maar tegelijk Google Analytics nog van kloppende informatie voorziet.”

Wat is retargeting?

Onder Retargeting verstaan we advertenties die je blijven volgen. Stel je ziet leuke schoenen bij bol.com, maar koopt ze toch niet. Dan zie je in de dagen erna advertenties van bol.com voor precies die schoenen op andere websites. Met ITP van Apple zou dat nu niet meer mogelijk zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.